Kulturoznawstwo

  • Promocja! Pisane wiatrem na skórze. Utwory wybrane z biografią w tle

    Pisane wiatrem na skórze. Utwory wybrane z biografią w tle

    Pierwotna cena wynosiła: 89.00zł.Aktualna cena wynosi: 45.00zł.

    P R O M O C J A ! 50% !

    W tomie Felicja Kruszewska, Pisane wiatrem na skórze. Utwory wybrane z biografią w tle, Izolda Kiec opowiada historię autorki, zanurzonej w rodzinnej tradycji – kresowego ziemiaństwa, uosabiającego w dramatyczny sposób stygmat polskiego losu, a jednocześnie wytyczającej drogę Kobiety Nowej – jako jedna z pierwszych studentek Uniwersytetu Warszawskiego i Szkoły Nauk Politycznych, profesjonalna tłumaczka i urzędniczka samodzielnie zarabiająca na życie, rzeczniczka dręczonych dzieci i kobiet, pacyfistka i zwolenniczka idei socjalizmu.

    Odpomniane utwory Felicji Kruszewskiej, pisane w latach 1921-1943, w wyborze i opracowaniu Izoldy Kiec, obejmują w całości książki wspomnieniowe Błękitny Ogród i Braciszek, dramat Sen, obszerne wybory wierszy z tomików (Przedwiośnie, Stąd dotąd, Siano, Twarzą na zachód) i z czasopism oraz opowiadań i reportaży rozproszonych w prasie.

    Książkę uzupełniają unikatowe dokumenty i fotografie pozyskane z archiwów i bibliotek oraz od osób prywatnych – spadkobierców rodziny Kruszewskich.

    • Autor: Felicja Kruszewska, Izolda Kiec (red.)
    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2022
    • Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej
    Dodaj do koszyka
  • Promocja! Zeszyty Komiksowe 40: Erotyka

    Zeszyty Komiksowe 40: Erotyka

    Pierwotna cena wynosiła: 24.90zł.Aktualna cena wynosi: 20.00zł.

    N O W O Ś Ć !

    Dyskusja o erotyce to przede wszystkim dyskusja o punktach widzenia. O tym, jak różnorodne są nasze zapatrywania na erotyzm i czym to jest podyktowane, a z drugiej strony, jak zbieżne dla wielu potrafią być źródła erotycznego napięcia i dlaczego podnieca nas to samo, a więc jak i przez co byliśmy i jesteśmy formatowani. W skrócie, gdzie się rozmijamy, a gdzie spotykamy? W przypadku komiksu to także pytania o język, techniki, narzędzia. O cały ten twórczy kram, który towarzyszy opowieści. I o obraz – o to jak erotykę można portretować i jak można na nią patrzeć.

    Dyskutujemy więc słowem i rysunkiem, w tekstach, wywiadach, ilustracjach, komiksach. Wojciech Obremski i Daniel Koziarski opowiadają o erotyzmie w polskim komiksie czasu przełomu, o tym, jak wolny rynek zalała fala niczym nieskrępowanej twórczości. Jeśli o krępowaniu mowa, to w duchu close reading Dominika Gracz-Moskwa przygląda się bohaterom Heleny Wiktorii odzianym w gorsety, falbany i kolejne warstwy ubioru, szukając napięć i satysfakcji. Marta Kostecka zaś przywołuje zeszłoroczną dyskusję o erotyce, która odbyła się podczas pierwszej edycji festiwalu Wielogłos i dodaje do rozmowy jeszcze jeden głos. Jest też zagranicznie: Mateusz Kossakowski pisze o Chesterze Brownie i nowych kontekstach komiksu Paying for It; Matylda Sęk-Iwanek rozmawia z Miguelem Vilą, autorem Mlecznej drogi, Paweł Panic przygląda się natomiast ewolucji postaci jungle girl w amerykańskim komiksie. Także autorki i autorzy komiksów oraz ilustracji proponują różnorodne podejście, od subtelności do dosłowności, od humoru do atmosfery nostalgii. Czasem nawet sami nieco się przed nami, odbiorcami, odsłaniają. Twórczo, rzecz jasna.

    Ze Wstępu

    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2025
    • Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej / Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu
    Dodaj do koszyka
  • Promocja! Komiks i książka obrazkowa. Miejsca wspólne, miejsca osobne

    Komiks i książka obrazkowa. Miejsca wspólne, miejsca osobne

    Pierwotna cena wynosiła: 49.00zł.Aktualna cena wynosi: 35.00zł.

    N O W O Ś Ć !

    W przeszłości „dobre” książki obrazkowe były przeciwsta­wiane „złym” komiksom, które miały negatywny wpływ na dzieci. Książki obrazkowe oceniano ze względu na ich pozytywne walory edukacyjne i wychowawcze, komiksom zarzucano, że dostarczają dzieciom treści niewłaściwych. Książki obrazkowe – obcowanie z którymi zazwyczaj dokonuje się za pośrednictwem dorosłego – były (i w większości chyba na­dal są) postrzegane jako te, które przekazują pożądaną wiedzę i są narzędziami w procesie usankcjonowanej socjalizacji małych od­biorców, komiksy zaś były czytane przez dzieci samodzielnie i regu­larnie oceniane przez dorosłych jako lektury nieodpowiednie i szko­dliwe.

    Łatwo zauważyć, że wyznaczane przez krytyków, twórców i odbiorców relacje między komiksami i książkami obrazkowymi są nacechowane symboliczną przemocą. Komiksy są atakowane jako zawierające nieodpowiednie treści, a ich twórcy uznawani za nieodpowiedzialnych. Książki obrazkowe są traktowane jako źródło słodyczy i światła rozumu, aczkolwiek przekazywane przez nie treści można uznać za manifestację przemocy symbolicznej wobec dzieci, którym narzuca się określone role społeczne, wzory zachowań itp., z narzuceniem negatywnej oceny komiksów włącznie. Warto jednak pamiętać, że dzieciństwo jest stanem przejściowym. Na początku to dorosły wybiera lektury dla swojej pociechy. Książki obrazkowe są dzieciom czytane i pokazywane przede wszystkim w okresie, gdy ich odbiorcy jeszcze czytać nie umieją. Na początku tej drogi mamy do czynienia z wprowadzaniem pojęć, a na końcu z wykładem wiedzy o świecie i panującym w nich prawach.

    Dziecko rośnie wraz z książką (nie tylko obrazkową, ale od niej się wszystko zaczyna), w pewnym momencie jednak tę książkę przerasta. Przestaje polegać na wyborze dorosłego i zaczyna samo dokonywać wyborów. Ma argumenty na obronę swoich wyborów i nie waha się ich użyć w dyskusji z rodzicielskim autorytetem. Można złamać jego wolę, ale wychowanie dziecka nie na tym przecież polega.

    Książka dofinansowana przez Uniwersytet Gdański.

    • Autor: Jerzy Szyłak
    • Miejsce wydania: Poznań
    • Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej
    Dodaj do koszyka
  • Promocja! Zeszyty Komiksowe 38: Wojna

    Zeszyty Komiksowe 38: Wojna

    Pierwotna cena wynosiła: 24.90zł.Aktualna cena wynosi: 20.00zł.

    Wojna to jedno z najbardziej dramatycznych, trudnych, brutalnych i przerażających doświadczeń. Towarzyszy ludziom od zarania dziejów, będąc nieprzerwanie popularnym sposobem rozwiązywania waśni, nieporozumień, ale też realizacji ambicji bądź pragnień często niepodzielanych przez innych, nieznajdujących zrozumienia nie tylko pośród ofiar. Charakter tego doświadczenia, jego konsekwencje sprawiają, że badacze próbują znaleźć odpowiedzi na pytania o źródła i efekty stosowania przemocy na szeroką skalę, natomiast artyści, nie chcąc pozostawać bierni, mnożą perspektywy jego postrzegania – gdy pada słowo „wojna”, każdy wizualizuje je sobie inaczej, filtrując przez własne doświadczenia i wrażliwość.

    Są konflikty, które prowokują bardziej, czy to przez wzgląd na skalę podejmowanych działań, metody czy techniki prowadzenia walk, czy też ogrom niesionego przez nie cierpienia. W przypadku tego numeru na plan pierwszy wysuwa się druga wojna światowa, której poświęcili swoje teksty Michał Siromski (komiks amerykański), Daniel Koziarski i Wojciech Obremski (komiksy drukowane w „Relaxie”) oraz Artur Wabik (prasowa opowieść o Hubalu), a także historie obrazkowe – o czym można dowiedzieć się z wywiadów z Maciejem Cholewińskim, Marcinem Opiłowskim i – wykraczającym znacznie poza ten temat – Romanem Gajewskim.

    Ale na naszych łamach obecne są też inne konflikty – ja (Michał Traczyk) zabieram czytelników do Rwandy, Paweł Panic – do Strefy Gazy, w zupełnie inne rejony, pokazując, że wojną można nazwać też coś innego niż realny konflikt zbrojny, ruszają natomiast Jakub Stępień i (ponownie) Panic – pierwszy do uniwersum x-men, drugi do początków odkrywania dinozaurów i wszystkiego, co wokół tego narosło.

    Niestety ten rok przyniósł polskiemu komiksowi kolejną stratę. Odszedł Adrian Madej. Żegna go – w pierwszym! tekście poświęconym temu mistrzowi czarno-białych komiksów – Zbigniew Dziuba.

    A poza tym po staremu. Kolejna część niezalowego przeglądu plus garść recenzji. I oczywiście komiksy oraz ilustracje inspirowane tematem przewodnim, włączające w krąg przywoływanych konfliktów kolejne, równie bolesne.

    Ze Wstępu

    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2024
    • Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej / Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu
    Dodaj do koszyka
  • Promocja! Zeszyty Komiksowe 37: Horror

    Zeszyty Komiksowe 37: Horror

    Pierwotna cena wynosiła: 24.90zł.Aktualna cena wynosi: 20.00zł.

    Groza, w różnych wydaniach i odsłonach, wyłania się niemal z każdej strony niniejszego numeru. Jest spora dawka amerykańskiej (tamtemu komiksowi swoje teksty poświęcają Michał Wolski i Dawid Głownia), trochę japońskiej (Anna Maria Sutkowska) i czeskiej (Tomáš Prokůpek), ale przede wszystkim jest solidna dawka polskiej – Marta Kostecka przygląda się fenomenowi Rzeźzina, a na różne okoliczności straszenia przepytywani są twórcy młodego i średniego pokolenia: Piotr Marzec (Smoła), xuh (autorka pięknej okładki do tego numeru i współtwórczyni Papatu), Daniel Gizicki (Postapo), Unka Odya (Brom) oraz filary zeszytowej serii Wydział 7 – Tomasz Kontny i Marek Turek. To wszystko wsparte przez bardzo silną reprezentację rodzimych twórców. Nigdy dotąd nie było ich aż tylu.

    W numerze jest również rozmowa z okazji dwudziestych urodzin magazynu. Rocznica skłania do refleksji nad, nie zawsze wesołą, dolą redaktora. A skoro to numer jubileuszowy, to dlaczego nie zaszaleć? Przedstawiamy najgrubszą odsłonę „Zeszytów Komiksowych” w dotychczasowej historii naszego czasopisma. Oprócz horroru odmienianego przez różne przypadki, znaleźć można w środku kilka elementów nie pasujących do tej „przerażającej” układanki – tekst Artura Wabika poświęcony mało znanym losom Anny Hoffmann, krótkie wprowadzenie do świata Jana Nepomucena Lewickiego autorstwa Pawła Chmielewskiego, kolejną część przeglądu komiksów niezależnych Dominiki Gracz-Moskwy, a także garść recenzji. Słowem, nic strasznego.

    Ale wracając do przerwanego wątku – horror jest po to, by się bać. Nie ogarnia Was strach na myśl, czego zaraz doświadczycie?

    Ze Wstępu

    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2024
    • Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej / Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu
    Dodaj do koszyka
  • Promocja! Powieść graficzna. Wprowadzenie

    Powieść graficzna. Wprowadzenie

    Pierwotna cena wynosiła: 60.00zł.Aktualna cena wynosi: 40.00zł.

    Monografia zatytułowana Powieść graficzna. Wprowadzenie jest zbiorem artykułów akademickich, który poświęcono fenomenowi graphic novels. Czytelnicy i czytelniczki znajdą tutaj teksty porządkujące sposoby definiowania i badania tej popularnej odmiany komiksu, pogłębione analizy jej gatunków i konwencji oraz praktyk wydawniczych, a także relacje i podsumowania badań związanych z historią i ewolucją wykorzystywanych w powieściach graficznych form narracyjnych. Autorzy i autorki artykułów eksplorują między innymi takie obszary badawcze jak: kontrowersje związane z używaniem terminu graphic novels, archeologia opowieści obrazkowych czy ewolucja powieści graficznych w Japonii; przybliżają również strategie publikacyjne związane z tak zwanymi komiksowymi runami, scenariuszowe i wizualne inspiracje konwencją czarnego kryminału, analizy filmowych adaptacji nurtów indie i underground oraz wydawniczy wieloświat z fabuł wydawanych przez DC Comics.

    • Autor: Sebastian Jakub Konefał, Jerzy Szyłak (red.)
    • Miejsce wydania: Poznań-Warszawa
    • Rok wydania: 2023
    • Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej / timof comics
    Dodaj do koszyka
  • Promocja! Zeszyty Komiksowe 36: Tłumacząc komiksy

    Zeszyty Komiksowe 36: Tłumacząc komiksy

    Pierwotna cena wynosiła: 24.90zł.Aktualna cena wynosi: 20.00zł.

    Oddajemy w Wasze ręce numer o tłumaczeniu komiksów. Wraz z Autorkami i Autorami tekstów tłumaczymy i rozmawiamy o tym, jak można zgłębiać przekład komiksów i badać je naukowo. Tłumaczymy, ale nikt niczego nie narzuca. W pewnym sensie eksplorujemy peryferia peryferiów. Prężnie rozwijające się w Polsce przekładoznawstwo pozostaje peryferyjne wobec literaturoznawstwa i językoznawstwa (nie widnieje nawet jako dyscyplina według ministerialnych wykładni), a dynamicznie prowadzone badania nad komiksami funkcjonują na peryferiach świata akademickiego. Cóż jednak ciekawszego niż zapuszczanie się na peryferia i odkrywanie nowych horyzontów? O „niewidzialnej sztuce” (nawiązując do podtytułu komiksu o komiksie Scotta McClouda Understanding Comics. The Invisible Art) w ramach nieistniejącej dyscypliny rozprawiamy z perspektywy tłumaczeniowej, redaktorskiej, rynkowej, unaukowionej i dydaktycznej. Te perspektywy nieuchronnie łączą się i przenikają, co nadaje studiom nad przekładem komiksu koniecznej wielowymiarowości. O tłumaczeniu komiksów rozmawiamy w szerokim ujęciu międzynarodowym, odnosząc się do kontekstu włoskiego, hiszpańskiego i brazylijskiego, zapraszając do dialogu Federico Zanettina, Paco Rodrígueza i Carol Pimentel. Kwestie przekładowe zgłębiamy także w kontekście franko-belgijskim, angloamerykańskim i oczywiście polskim. Oddajemy w Wasze ręce wywiady (z tłumaczami, redaktorami i badaczami), eseje i artykuły, również w tłumaczeniu. Zapraszamy do lektury! Gdyby coś jeszcze trzeba wytłumaczyć, pozostajemy do Waszej dyspozycji.

    Ze Wstępu

     

    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2023
    • Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej / Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu
    Dodaj do koszyka
  • Promocja! Kraina zapomnianych przodków. Cykliczne historyjki obrazkowe w Polsce w latach 1919-1939

    Kraina zapomnianych przodków. Cykliczne historyjki obrazkowe w Polsce w latach 1919-1939

    Pierwotna cena wynosiła: 99.00zł.Aktualna cena wynosi: 70.00zł.

    „Kraina zapomnianych przodków” to – bez dwóch zdań – kolejna fundamentalna dla badań historii polskiego komiksu pozycja w dorobku Adama Ruska. Lektura tej książki jest niezwykle ciekawą podróżą do czasów, gdy komiks w Polsce dopiero się kształtował. Może Rusek nie odzyskuje dla nas „raju utraconego”, bo też nie wszystko, co odnalazł, wzbudzi nasz zachwyt, ale niewątpliwie odkrywa zaginiony ląd komiksowej Atlantydy. Zarys mapy historii polskiego komiksu stworzył przed ponad dwudziestu laty, pisząc „Tarzana, Matołka i innych”, swoją pierwszą książkę o opowieściach obrazkowych z lat 1919–1939. Teraz, jak wytrawny kartograf, nanosi na nią nowe punkty i uzupełnia informacje o „krainie zapomnianych przodków”.

    • Autor: Adam Rusek
    • Miejsce wydania: Szczecin
    • Rok wydania: 2023
    • Wydawnictwo: Ongrys
    Dodaj do koszyka
  • Promocja! Zeszyty Komiksowe 34: Ekranizacje

    Zeszyty Komiksowe 34: Ekranizacje

    Pierwotna cena wynosiła: 24.90zł.Aktualna cena wynosi: 20.00zł.

    Przenoszenie komiksów na ekran jest ostatnimi laty niezwykle popularne. Jednak choć nieustannie pojawiają się kolejne tytuły, nie zawsze ich komiksowe pierwowzory są identyfikowane (wielu widzów nie interesuje, skąd wzięła się dana historia?) i nie wszystkie produkcje wzbudzają duże zainteresowanie bądź zwyczajnie nie docierają do szerszych kręgów odbiorców, umykając nierzadko fanom historii obrazkowych. Nie dzieje się tak na pewno w dwóch przypadkach – filmów superbohaterskich i animowanych, o ich połączeniu nie wspominając. Widać to także w tym numerze, który rozpoczynają analizy poświęcone serii animowanych filmów superbohaterskich DC (Żaglewski) oraz filmowemu uniwersum tworzonemu na bazie komiksów Marvela (Wolski). Ten miniblok superhero domyka krytyczne spojrzenie na ekranizację Strażników Moore’a i Gibbonsa (Dukiewicz). Animacją z kolei zajęli się Jakub Jankowski, zastanawiający się nad specyfiką zekranizowanej Mafaldy, oraz Michał Czajkowski, który przepytuje osoby zaangażowane w produkcję głośnych polskich animacji – Macieja Kura (Kajko i Kokosz) i Bartosza Minkiewicza (Wilq Superbohater, Pan Wiedźma). A poza tym? Klaudia Srul odwraca perspektywę, pokazując na przykładzie Blacksada, jak kino noir oddziałuje na komiks; Michał Traczyk rozmawia z Adamem Ruskiem o jego nowych książkach oraz kondycji polskiej refleksji komiksowej, a Artur Wabik pokazuje, co naziści robili z twórczością Wilhelma Buscha. Do tego garść relacji, recenzji i – jakżeby mogło być inaczej – komiksów oraz ilustracji zainspirowanych tematem przewodnim numeru, udowadniających, że myśl artystyczna i teoretyczna nie zawsze chodzą tymi samymi drogami.

    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2022
    • Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej / Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu
    Dodaj do koszyka
  • Promocja! W królestwie Tytusa de Zoo. Cykliczne historyjki obrazkowe w Polsce w latach 1956-1967

    W królestwie Tytusa de Zoo. Cykliczne historyjki obrazkowe w Polsce w latach 1956-1967

    Pierwotna cena wynosiła: 99.90zł.Aktualna cena wynosi: 70.00zł.

    Trzeci tom serii prezentującej kolejne okresy dziejów cyklicznych historyjek obrazkowych w Polsce. Po latach 1919-1939 oraz 1939-1955 przyszedł czas na obszerne, bogate w liczne zestawienia i ilustracje, omówienie następnej dekady – słabo dotychczas rozpoznanej, zwłaszcza w przypadku historyjek ukazujących się w prasie. W swojej monografii Adam Rusek dostarcza opisy odnalezionych utworów, wskazuje wykorzystywane w nich pierwowzory literackie, identyfikuje twórców i osadza to wszystko w kontekście polityczno-społeczno-kulturowym.

    dr Adam Rusek (ur. 1953) to wybitny znawca historii polskiego komiksu, wieloletni pracownik Biblioteki Narodowej, autor fundamentalnych dla badań nad polskim komiksem książek: Tarzan, Matołek i inni. Cykliczne historyjki obrazkowe w Polsce w latach 1919-1939, Od rozrywki do ideowego zaangażowania. Komiksowa rzeczywistość w Polsce w latach 1939-1955, Leksykon polskich bohaterów i serii komiksowych, Od Łapigrosza do Funky Kovala. Historia komiksu polskiego do roku 1989, a także redaktor serii Dawny komiks polski, prezentującej przedwojenne prasowe historyjki obrazkowe.

    • Autor: Adam Rusek
    • Miejsce wydania: Słupsk
    • Rok wydania: 2022
    • Wydawnictwo: Wydawnictwo Komiksowe
    Dodaj do koszyka
  • Promocja! Zeszyty Komiksowe 33: Animal studies

    Zeszyty Komiksowe 33: Animal studies

    Pierwotna cena wynosiła: 19.90zł.Aktualna cena wynosi: 15.00zł.

    Spojrzenie na zwierzęta (w tym sposób ich ukazywania), ale i nie-ludzka perspektywa w komiksie wydają się niesłychanie istotne. Animalizacja jest zabiegiem, który w komiksie występuje częściej niż w innych mediach. To rozumienie „zwierzęcości” podlega licznym uwarunkowaniom, jak czas i miejsce powstania dzieła, ale też podporządkowanie regułom rządzącym komiksowym gatunkiem. W ramach animal studies możemy analizować zarówno sposób przedstawiania zwierząt dawno już wymarłych, ich występowanie w komiksach superbohaterskich, jak i ich funkcjonalne wykorzystanie w komiksach dla dzieci.

    Różnorodność funkcji kryjących się za zwierzęcymi bohaterami wynika oczywiście także z perspektywy autora/autorki komiksu, co w tym numerze potwierdzają analizy „zezwierzęcenia” w komiksach Krzysztofa „Prosiaka” Owedyka i Alana Moore’a, uzupełnione wywiadami z Bereniką Kołomycką, Gosią Kulik, Piotrem Nowackim i Tomaszem Samojlikiem.

    I ten numer nie byłby kompletny, gdyby zabrakło w nim, tak licznych tym razem, komiksów i ilustracji oraz garści recenzji, a także – co staje się powoli tradycją – artykułu odkrywającego przed polskimi czytelnikami kolejny wycinek komiksowej historii naszych południowych sąsiadów.

     

    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2022
    • Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej / Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu
    Dodaj do koszyka
  • Promocja! Komiks. Okolice (auto)biografii

    Komiks. Okolice (auto)biografii

    Pierwotna cena wynosiła: 40.00zł.Aktualna cena wynosi: 30.00zł.

    Tak jak opowieści obrazkowe cechuje mnogość strategii autorskich (o czym zaświadcza otwierający książkę artykuł Tomasza Pstrągowskiego), tak zgromadzone tu teksty są dowodem na zróżnicowanie refleksji komiksoznawczej. Są w tej książce analizy poświęcone zarówno grupom utworów oscylujących wokół wspólnego problemu (boleśnie doświadczana cielesność w komiksie kobiecym u Kingi Kuczyńskiej, opisana przez Michała Traczyka ewolucja myśli twórczej w pracach Szawła Płóciennika), jak i rozprawy skupione na pojedynczych dziełach: zmaganiu z życiem i śmiercią rodziców w Porozmawiajmy o czymś przyjemniejszym Roz Chast (Izolda Kiec), szczegółowej analizie samotności w Samotniku Christophe’a Chaboutégo (Marek Kaźmierczak), egzystencjalnej refleksji nad kondycją człowieka i artysty w albumie Venezia Jirō Taniguchiego (Rafał Szczerbakiewicz) oraz sporze o wartości nadrzędne w zderzeniu mikro- i makrohistorii na przykładzie Story of Dina Gottliebova-Babbitt Rafaela Medoffa, Neala Adamsa oraz Joego Kuberta (Rafał Wójcik).

    • Autor: Michał Traczyk (red.)
    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2021
    • Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej / Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu
    Dodaj do koszyka
  • Promocja! Grzegorz Ciechowski – oblicza autorskości

    Grzegorz Ciechowski – oblicza autorskości

    Pierwotna cena wynosiła: 49.00zł.Aktualna cena wynosi: 35.00zł.

    Książka Sylwii Gawłowskiej Ciechowski. Oblicza autorskości jest pierwszą monografią poświęconą analizie twórczości wybitnego kompozytora, autora tekstów piosenek, wokalisty, producenta i poety – lidera zespołu Republika. Kluczem odczytania dokonań Ciechowskiego jest dla Gawłowskiej pojęcie autorskości, realizującej się na wszystkich poziomach tej twórczości i obecnej także we wszystkich inicjatywach, które powstały „po Ciechowskim” – na motywach albo z inspiracji jego dokonań. Kontekstami, po jakie sięga autorka, są nie tylko biografia Ciechowskiego oraz „nowe sytuacje” polskiego rocka. Sylwia Gawłowska wpisuje autorskie projekty swojego bohatera w szerokie konteksty kulturowe, uruchamiając takie tropy, jak: pokoleniowość i transgresyjność, egzystencjalizm i neoegzystencjalizm, utopia i antyutopia.

    • Autor: Sylwia Gawłowska
    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2021
    • Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej
    Dodaj do koszyka
  • Promocja! Książka obrazkowa. Leksykon tom 2

    Książka obrazkowa. Leksykon tom 2

    Pierwotna cena wynosiła: 79.00zł.Aktualna cena wynosi: 65.00zł.

    Książka obrazkowa. Leksykon tom 1 zawierał omówienie stu czterdziestu czterech utworów, które ukazały się na przestrzeni stu pięćdziesięciu lat (od Struwwelpetera Heinricha Hoffmanna z 1845 po My Map Book Sary Fanelli i Warum? Nikolaia Popova z 1995 roku) i w tej postaci prezentował dzieje książki obrazkowej jako formy sztuki, narzędzia edukacyjnego i przedmiotu służącego rozrywce głównie młodych czytelników. Tom 2 leksykonu zawiera omówienie takiej samej liczby książek, wydanych jednak na przestrzeni zaledwie dwudziestu lat (pomiędzy 1996 a 2016 rokiem) i prezentuje to, co moglibyśmy nazwać współczesnością książki obrazkowej. Swoista nierównowaga wynika stąd, iż u schyłku XX wieku zarówno badacze twórczości dla dzieci, jak i jej twórcy, wydawcy oraz krytycy zaczęli zwracać coraz większą uwagę na utwory, w których mamy do czynienia z ikonotekstem: przekazach opartych na najrozmaitszych interakcjach zachodzących pomiędzy słowem i obrazem. Podobnie jak w pierwszym tomie, każdy utwór opisywany jest na szerokim tle przemian kulturowych. Autorki i autorzy haseł zwracają uwagę także na problemy, z jakimi mierzą się współczesne społeczeństwa, i na sposoby mówienia o tych problemach w utworach, które na pozór przeznaczone zostały dla najmłodszych czytelników, w rzeczywistości jednak adresowane są do odbiorców w każdym wieku i nie cofają się przed podejmowaniem tematów poważnych, kontrowersyjnych lub drażliwych.

    • Autor: Hanna Dymel-Trzebiatowska (red.), Jerzy Szyłak (red.), Małgorzata Cackowska (red.)
    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2020
    • Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej
    Dodaj do koszyka
  • Promocja! Zeszyty Komiksowe 31: Komiks brazylijski i portugalski

    Zeszyty Komiksowe 31: Komiks brazylijski i portugalski

    Pierwotna cena wynosiła: 19.90zł.Aktualna cena wynosi: 15.00zł.

    Numer poświęcony komiksom z dwóch krajów: Brazylii i Portugalii – a oba kraje mają się czym w komiksie pochwalić. Numer zawiera omówienia tamtejszych rynków komiksowych, obowiązujących tendencji i obszarów tematycznych wartych szczególnej uwagi czytelników, a także analizy zawartych w komiksach przemian społeczno-politycznych zachodzących nie tylko w Portugalii, ale również w jej byłych koloniach, ponadto – przedstawienie okoliczności funkcjonowania i recepcji komiksów portugalskich w Polsce. Całość została uzupełniona komiksami zagranicznych i rodzimych twórców inspirowanymi kulturą obu krajów oraz zestawem recenzji po części wpisujących się w temat przewodni.

     

    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2021
    • Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej / Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu
    Dodaj do koszyka
  • Promocja! Klubówkowe szaleństwo. Polski trzeci obieg w fantastyce lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku

    Klubówkowe szaleństwo. Polski trzeci obieg w fantastyce lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku

    Pierwotna cena wynosiła: 79.00zł.Aktualna cena wynosi: 65.00zł.

    Szeroki wybór literatury fantastycznej, jaki oferują dzisiaj wydawcy, jest czymś tak powszechnym, że  nie przychodzi nam nawet do głowy myśl, iż kiedyś mogło być inaczej. Lata siedemdziesiąte i osiemdziesiąte XX stulecia nie obfitowały w tak bogaty zestaw tytułów, zwłaszcza zachodnich twórców. Ustalona polityka poszczególnych oficyn, reglamentowany papier, kłopoty z cenzurą zawężały dobór treści, rzadko zaspokajając apetyty czytelnicze tych, którzy spragnieni byli amerykańskiej bądź brytyjskiej fantastyki. Nie znaczy to jednak, że miłośnicy tego typu lektur sobie nie radzili, bo to właśnie wtedy pojawiły się prywatne inicjatywy klubów i osób z nimi związanych, pozwalające powoli wypełniać tę lukę na rynku wydawniczym. Dzięki klubowym edycjom fani fantastyki mieli okazję poznać Simaka, Heinleina, Stableforda, Blisha, Koontza, ale też przeczytać kolejne ważne teksty autorów znanych już z oficjalnych wydań: Asimova, Silverberga, Le Guin, Bradbury’ego. Klubówki stały się poza tym trampoliną dla przyszłych oficjalnych tłumaczy, redaktorów i wydawców. Rola trzecioobiegowych publikacji wydaje się dziś nie do przecenienia, dlatego powstała ta książka: o ich rozwoju, ich twórcach i trudnościach, na jakie napotykali, technikach ich przygotowywania, nakładach i cenach, a także o reakcjach na nie przedstawicieli oficjalnego obszaru wydawniczo-pisarskiego.

    Artur Nowakowski (ur. 1972), z wykształcenia historyk książki. Interesuje się szeroko pojętą sztuką książki, zwłaszcza ilustratorstwem. Jest autorem tekstów o tematyce bibliologicznej, publikowanych w „Wiadomościach Księgarskich”, „Bibliotekarzu” i „Toruńskich Studiach Bibliologicznych”, oraz artykułów poświęconych historii kultury i sztuce, ogłaszanych w tomach zbiorowych oraz czasopismach (między innymi w „Fantastyce” i „SFinksie”). Opracowywał poradniki bibliograficzne, między innymi Fantastyka Polska 1945-2001. Autor książek: Fantastyczne światy na okładkach i w ilustracjach książek oraz czasopism od wieku XIX do lat 80. XX wieku (Kraków 2014) oraz Fanzin SF. Artyści, wydawcy, fandom (Poznań 2017).

    • Autor: Artur Nowakowski
    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2021
    • Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej
    Dodaj do koszyka