Komiks

  • Promocja!

    Komiks i mit

    35.00

    N O W O Ś Ć !

    Komiks i mit traktuje właściwie o tym samym, co pierwsza książka autora Wprowadzenie do kognitywnej poetyki komiksu – to próba analizy komiksu przez pryzmat sposobu, w jaki patrzymy na świat, rozdzielenia w nim tego, co kulturowe i wrodzone (czy też może: wpisane w sam fakt istnienia w świecie). Tym razem jednak fizjologia i konwencje plastyczne zastąpione zostały przez metafizykę, psychologię i trudne do jednoznacznego określenia ludzkie potrzeby. Gąsowski rozmyśla zatem o bogach (choć raczej nie tych przez wielkie „B”) i herosach, o transcendencji i jej poszukiwaniu, o symbolach, kulturze, rytuałach, życiu, śmierci i historii, którą niekiedy od mitu dzieli bardzo niewiele. Wszystko to przy akompaniamencie łopoczących peleryn, wybuchów i szczęku ścierających się w boju ostrzy. Być może pod przygodowym i awanturniczym kostiumem uda się dostrzec znacznie więcej.

    Paweł Gąsowski (ur. 23 listopada 1987 roku w Stargardzie, lipiańczyk i szczecinianin) – literaturoznawca, kulturoznawca, doktor nauk humanistycznych, badacz, kolekcjoner, a przede wszystkim pasjonat komiksów, którym poświęcił swoją pracę magisterską (Komiks jako narzędzie budowania mitu postmodernistycznego, obronioną pod kierunkiem profesora Roberta Cieślaka), rozprawę doktorską (Semiotyczna poetyka komiksu, obronioną pod kierunkiem profesor Danuty Dąbrowskiej) oraz kilkadziesiąt publikacji naukowych (w tym książki Komiks i mit i Wprowadzenie do kognitywnej poetyki komiksu, Wydawnictwo Instytut Kultury Popularnej, Poznań 2016) i popularnonaukowych. Inspiruje go popkultura, świat filmu i seriali, książki, sztuki plastyczne, gry komputerowe, muzyka, reklama i szeroko pojęte dyskursy współczesności. Komiksami jego życia niezmiennie pozostają: Arkham Asylum, Scott Pilgrim i Amazing Spider-Man vol. 1 #338.

    • Autor: Paweł Gąsowski
    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2021
    • Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej
    Dodaj do koszyka
  • Promocja!

    Henryk Sienkiewicz w obrazkach. Rysunki Henryka Sienkiewicza i obrazkowe adaptacje jego powieści

    70.00

    Książka Henryk Sienkiewicz w obrazkach składa się z dwóch Sienkiewiczowskich studiów ikonologicznych, wypełniających mniej dotąd zbadane obszary związane z twórczością autora Quo vadis:

    Rysunki Henryka Sienkiewicza to próba uporządkowania i omówienia twórczej aktywności pisarza, jaką była uprawiana przez całe jego życie działalność rysownicza. Wykonywane na swój użytek, w celach towarzyskich i stanowiące integralny element osobistej korespondencji rysunki, szkice oraz karykatury własne, przyjaciół i obcych ludzi zachowały się tylko częściowo, w postaci rozproszonych dokumentów, przechowywanych w prywatnych archiwach i zbiorach muzealnych.

    W studium Obrazkowe adaptacje dzieł Henryka Sienkiewicza – próba analizy zbiorczej znalazło się omówienie niemal dziewięćdziesięciu komiksowych i parakomiksowych adaptacji utworów pisarza, powstałych na całym świecie w ciągu ostatnich osiemdziesięciu lat. Tak duża liczba rozpoznanych dotąd adaptacji obrazkowych czyni z Henryka Sienkiewicza najczęściej przekładanego na formy narracji graficznej polskiego pisarza.

    Zawarte w książce informacje i spostrzeżenia są owocem niezwykle intensywnej pracy badawczej autora. Oba zagadnienia rozrosły się w toku poszukiwań archiwalnych i analiz, by przybrać formę obszernej i bogato ilustrowanej – czasami unikalnymi materiałami – publikacji.

    • Autor: Wojciech Birek
    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2018
    • Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej
    Dodaj do koszyka
  • Promocja!

    Książka obrazkowa. Wprowadzenie

    25.00

    Książka obrazkowa. Wprowadzenie to monograficzny zbiór tekstów, które mają za zadanie wstępne uporządkowanie terminologii służącej do zdefiniowania pojęcia książki obrazkowej i rozpoznania różnych jej odmian, przedstawienie teoretycznych podstaw, na których opierają się poświęcone jej rozważania, oraz wskazanie obszarów badawczych, problemów, zjawisk i tendencji, na jakie powinien zwrócić szczególną uwagę każdy zainteresowany tą formą twórczości. Książka obrazkowa bowiem, choć zazwyczaj przeznaczona dla dzieci, jest pełnowartościowym gatunkiem artystycznym, który przyciąga uwagę zarówno pedagogów, jak i badaczy literatury oraz sztuk plastycznych. Zaprezentowane w tym tomie rozprawy zostały pomyślane jako rodzaj wprowadzenia do kolejnych tomów, w których przedstawimy opis najważniejszych książek obrazkowych (w dorobku światowym i polskim) w układzie chronologicznym, co zapewni możliwość prześledzenia, jak na przestrzeni lat zmieniały się koncepcje dotyczące wyglądu i zawartości tego typu publikacji, kiedy objawiały się talenty kolejnych twórców i jak ich osiągnięcia wpływały na tych, którzy przyszli po nich.

    • Autor: Hanna Dymel-Trzebiatowska (red.), Jerzy Szyłak (red.), Małgorzata Cackowska (red.)
    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2017
    • Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej
    Dodaj do koszyka
  • Promocja!

    Coś więcej, czegoś mniej. Poszukiwania formuły powieści graficznej w komiksie 1832-2015

    60.00

    Odkąd Will Eisner użył terminu „powieść graficzna”, jawi się on niemalże jako komiksowy święty Graal – stanowiąc cel poszukiwań zarówno twórców, jak i badaczy opowieści obrazkowych. Nie każdy komiks jednak jest lub miał być powieścią graficzną. Chodzi tu i o artystyczną świadomość, i o cechy formalne. A bardzo często czegoś utworom brakuje bądź cechuje je jakiś nadmiar, w obu przypadkach uniemożliwiając, mimo pozorów łatwości, przyporządkowanie do najważniejszej (a przynajmniej za taką uchodzącej) kategorii. Co nie oznacza, że komiksy, których powieściami graficznymi nie da się nazwać, tracą swoją wartość. I o tym jest ta książka.

    • Autor: Jerzy Szyłak
    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2016
    • Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej
    Dodaj do koszyka
  • Promocja!

    Wprowadzenie do kognitywnej poetyki komiksu

    35.00

    Wprowadzenie do kognitywnej poetyki komiksu jest pierwszą na polskim gruncie próbą omówienia sposobów profesjonalnego badania elementów kompozycyjnych komiksu z perspektywy kognitywistyki, czyli nauki, którą interesują procesy poznawcze, emocje i potencjał ludzkiego mózgu mierzącego się z ogromem docierających doń informacji.

    Paweł Gąsowski, literaturoznawca, doktor nauk humanistycznych, badacz i znawca komiksu, ale i prawdziwy fan tej formy popkultury, za cel postawił sobie odpowiedź na pytanie, jakie mechanizmy decydują o tym, że lektura komiksu jest fascynującym procesem i doświadczeniem multimodalnym.

    • Autor: Paweł Gąsowski
    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2016
    • Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej
    Dodaj do koszyka
  • Promocja!

    Komiks. Wokół warstwy wizualnej

    20.00

    Trudno sobie wyobrazić pisanie o komiksie bez dostrzeżenia w jakimś, choćby nikłym stopniu także najważniejszej, bo najbardziej widocznej komiksowej warstwy – ułożonych sekwencyjnie obrazków z ich bogactwem, różnorodnością przedstawień i całą gamą niuansów odsłaniających się stopniowo, wprost proporcjonalnie do lekturowych doświadczeń czytelników.

    Przed autorami został postawiony problem (bardzo ogólnie zarysowany) do pokonania – zmierzyć się z opisem, analizą, interpretacją skupioną na rysunku, na jego roli w kształtowaniu komiksowego przekazu. Chcieliśmy sprawdzić, w jaki sposób podejdą do tej kwestii przedstawiciele różnych środowisk naukowych, różnych dyscyplin, cechujący się często bardzo odmiennymi czytelniczymi upodobaniami. I w końcu – zmuszeni do podjęcia próby pokonania (rzeczywistych? urojonych?) ograniczeń, zwłaszcza tych wynikających z wykształcenia (studiowanie różnych kierunków to nie tylko inne przedmioty, lektury, metodologie, ale przede wszystkim odmienne sposoby myślenia, patrzenia na otaczającą rzeczywistość, w tym także na kulturę i sztukę).

    • Autor: Justyna Czaja (red.), Michał Traczyk (red.)
    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2016
    • Wydawnictwo: Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, Instytut Kultury Popularnej
    Dodaj do koszyka
  • Promocja!

    Zeszyty Komiksowe 22: Komiks – teoria

    15.00

    Polska teoria komiksu, choć rozwija się, pozostaje wciąż daleko za swoimi odpowiednikami w krajach o bardziej zaawansowanych kulturach komiksowych. Dostępność publikacji zagranicznych (w językach oryginalnych) nie zawsze wystarcza do tego, by osoby zainteresowane refleksją komiksoznawczą mogły w sposób świadomy i metodyczny poszerzać swoje zainteresowania. Ogrom prac ukazujących się poza granicami Polski wymaga przybliżania, omawiania i porządkowania. Polska refleksja natomiast wymaga ciągłego konfrontowania z myślą teoretyczną rozwijającą się na świecie. Niniejszy numer ma na celu zaprezentowanie fragmentów ważnych, obcojęzycznych publikacji, poświęconych komiksowi, których tłumaczenia (przygotowane specjalnie na potrzeby tego numeru) pozwolą zapoznać się czytelnikom z ważnymi tekstami porządkującymi teorię na świecie, a jednocześnie wchodzącymi ze sobą w dialog, ukazując różne metody badania komiksu.

    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2016
    • Wydawnictwo: Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, Instytut Kultury Popularnej
    Dodaj do koszyka
  • Promocja!

    Zeszyty Komiksowe 21: Komiks od kuchni

    15.00

    Numer przybliża tajniki powstawania komiksów, zarówno tych w pełni autorskich, przygotowywanych od początku do końca przez jedną osobę, jak i tych będących efektem pracy zespołowej. W niniejszym numerze czytelnik znajdzie zbiór artykułów i wywiadów, z których jasno wynika, jak trudna, ale i satysfakcjonująca jest praca scenarzysty i rysownika, składacza i projektanta fontów, drukarza i wydawcy, a nawet handlarza. Odnajdzie tym sposobem świat, który normalnie jest głęboko ukryty, ale bez którego komiks nie mógłby istnieć.

    Numer, już tradycyjnie, dopełniają fachowe analizy oraz portrety twórców, o których na co dzień nie pamiętamy, a także – bez tego elementu wszakże nie byłoby „Zeszytów Komiksowych” – komiksy, będące odpowiedzią na tytułowe hasło.

    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2016
    • Wydawnictwo: Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, Instytut Kultury Popularnej
    Dodaj do koszyka
  • Promocja!

    Zeszyty Komiksowe 8

    15.00

    Komiks, jako wytwór kultury, istnieje nie tylko sam w sobie, ale jego istnienie ma również wymiar społeczny. W hierarchicznych społeczeństwach ludzkich z konieczności dotyczy go również jeden z najważniejszych aspektów stosunków międzyludzkich: władza.

    Mówiąc o władzy, redakcja „Zeszytów Komiksowych” ma na myśli nie tylko politykę albo państwowy aparat przymusu, ale także inne jej rodzaje, a zatem wszelkie sytuacje, w których jeden człowiek dominuje nad innym. Autorów interesuje zatem również władza duchowa (np. religia), ekonomiczna (np. wyzysk), jednej płci nad drugą (patriarchat), większości nad mniejszościami i tak dalej. Interesują zarówno ingerencje władzy w komiks, jak i sposoby odnoszenia się do niej w historyjkach obrazkowych.

    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2016
    • Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej
    Dodaj do koszyka
  • Promocja!

    Zeszyty Komiksowe 6

    15.00

    Niniejszy numer jest próbą monografii Krzysztofa Gawronkiewicza – twórcy w środowisku komiksowym owianego niemal legendą, ale znanego też szerszej publiczności dzięki takim komiksom, jak: Mikropolis i Achtung Zelig!. Artysty będącego też pierwszym od wielu lat polskim rysownikiem komiksów, któremu udało się na poważnie zadebiutować na Zachodzie. „Zeszyty Komiksowe” przybliżają czytelnikom postać artysty, publikując wywiady z nim i z jego żoną, szczegółową notę biograficzną oraz bibliografię. Dzięki pomocy współautora Burzy zreprodukowano ponad 25 jego nieznanych rysunków, szkiców i fragmentów komiksów. Ten dobór materiałów powinien zadowolić i zagorzałych wielbicieli twórczości Gawronkiewicza, i jego przygodnych czytelników, i całkiem nowych fanów.

    Jak zwykle numer zawiera też teksty na temat bieżącej sytuacji na rynku i recenzje kilku nowości, a także przedstawia dwa ciekawe komiksy zagraniczne: czeski i amerykański.

    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2016
    • Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej
    Dodaj do koszyka
  • Promocja!

    Zeszyty Komiksowe 5

    15.00

    Piąty numer „Zeszytów Komiksowych” przedstawia obraz polskich badań komiksu. Najistotniejszą rolę w numerze odgrywają wywiady (łącznie 33 strony), w których czołowi badacze komiksu w naszym kraju ze szczegółami opowiadają o swojej pracy w tej dziedzinie i na jej styku z rzeczywistością pozanaukową, uzupełnione kilkoma analizami, recenzjami i felietonami. Całość stanowi w miarę kompletny obraz stanu badań komiksu w Polsce. W celu zarysowania szerszego kontekstu oraz w nadziei na to, iż okażą się one inspirujące i przyczynią się do szerszego otwarcia rodzimych badań komiksoznawczych na bogaty ogólnoświatowy dorobek, przedstawiono również trzy panoramiczne spojrzenia na badania komiksu za granicą. Nie zapomniano i o komiksach – tym razem eksperymentujących z formą obrazkowego medium, będących dobrą ilustracją tematu numeru.

    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2016
    • Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej
    Dodaj do koszyka
  • Promocja!

    Zeszyty Komiksowe 20

    15.00

    W najnowszym numerze redaktorzy wspierani przez Tomasza Żaglewskiego skupili się na społeczno-ekonomicznych aspektach funkcjonowania komiksu w Polsce, jego miejscu w świadomości odbiorców oraz jego obecności na polskim rynku. W numerze znaleźć można jak zwykle poważne opracowania, przetykane tekstami o mniejszym zacięciu naukowym, a także dużo wywiadów z ludźmi odpowiedzialnymi za różne obszary przemysłu komiksowego w Polsce – przedstawicielami sklepów komiksowych, galerii sztuki, środowisk: naukowego, publicystycznego i twórczego – uzupełnionych opiniami osób na co dzień patrzących na komiks z boku.

    Do tego ciekawe dodatki (np. Jakuba Jankowskiego część druga artykułu o Sacco, Witold Tkaczyk opowiada o swojej pracy, a Adam Rusek wydobywa z archiwum wywiad z Adamem Kołodziejczykiem – redaktorem magazynu „Relax”) i oczywiście komiksy (chociażby Skutnika, Rzecznika czy duetów Gizicki/Pawlak i Janusz/Niewiadomski).

    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2015
    • Wydawnictwo: Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, Instytut Kultury Popularnej
    Dodaj do koszyka
  • Promocja!

    Zeszyty Komiksowe 19

    15.00

    Numer przynosi dwa bloki tematyczne, kontrastujące ze sobą już na pierwszy rzut oka. Surrealizm – z onirycznością, nieświadomością, psychoanalizą i okultyzmem – znajduje się na przeciwległym biegunie do tego, zajmowanego przez komiksową literaturę faktu, zmagającą się przede wszystkim z przystawalnością formy komiksowej do rzeczywistości, z szukaniem odpowiednich środków wyrazu pozwalających na jak najpełniejsze owej rzeczywistości oddanie. To jednocześnie zderzenie dwóch ważnych tradycji komiksowego patrzenia na świat. Z jednej strony, Max Ernst, Moebius i Grant Morrison, z drugiej – Joe Sacco, twórcy Fotografa i Guy Delisle. Między innymi, oczywiście.

    Całość uzupełniają jak zwykle interesujące wywiady oraz teksty nie związane z tematami przewodnimi, a także naprawdę sporo komiksów, po lekturze których można dojść do wniosku, iż polscy artyści czują się jednak zdecydowanie lepiej w towarzystwie wyobraźni spuszczonej przez surrealizm ze smyczy.

    Ze wstępu

    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2015
    • Wydawnictwo: Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, Instytut Kultury Popularnej
    Dodaj do koszyka