Literaturoznawstwo

  • Promocja!

    Książka obrazkowa. Wprowadzenie

    39.00 27.00

    Książka obrazkowa. Wprowadzenie to monograficzny zbiór tekstów, które mają za zadanie wstępne uporządkowanie terminologii służącej do zdefiniowania pojęcia książki obrazkowej i rozpoznania różnych jej odmian, przedstawienie teoretycznych podstaw, na których opierają się poświęcone jej rozważania, oraz wskazanie obszarów badawczych, problemów, zjawisk i tendencji, na jakie powinien zwrócić szczególną uwagę każdy zainteresowany tą formą twórczości. Książka obrazkowa bowiem, choć zazwyczaj przeznaczona dla dzieci, jest pełnowartościowym gatunkiem artystycznym, który przyciąga uwagę zarówno pedagogów, jak i badaczy literatury oraz sztuk plastycznych. Zaprezentowane w tym tomie rozprawy zostały pomyślane jako rodzaj wprowadzenia do kolejnych tomów, w których przedstawimy opis najważniejszych książek obrazkowych (w dorobku światowym i polskim) w układzie chronologicznym, co zapewni możliwość prześledzenia, jak na przestrzeni lat zmieniały się koncepcje dotyczące wyglądu i zawartości tego typu publikacji, kiedy objawiały się talenty kolejnych twórców i jak ich osiągnięcia wpływały na tych, którzy przyszli po nich.

    • Autor: Hanna Dymel-Trzebiatowska, Jerzy Szyłak, Małgorzata Cackowska
    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2017
    • Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej
    Dodaj do koszyka
  • Promocja!

    Nowe sytuacje polskiego rocka. Teksty – głosy – interpretacje

    42.00 32.00

    Zbiór studiów Nowe sytuacje polskiego rocka. Teksty – głosy – interpretacje poświęcony jest rockowym tekstom pisanym i śpiewanym przez rodzimych wykonawców, począwszy od lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku aż do dzisiaj. Punktem wyjścia autorskiej refleksji jest nowa sytuacja języka i sposobów komunikacji w czasie ustrojowych przemian. Języka odkłamywanego, konstruowanego i przyswajanego od początku, to jest od nazywania świata, tworzenia słów oraz łączenia ich w najprostsze zdania za sprawą muzycznych rockowych fraz i pełnych ekspresji głosów. Rola prekursorów nowych sytuacji polskiego rocka – tekstu i głosu – przypisana zostaje: Grzegorzowi Ciechowskiemu (Republika), Pawłowi Kukizowi (Aya RL), Lechowi Janerce (Klaus Mitffoch) i Tomaszowi Adamskiemu (Siekiera). Kolejne eseje i interpretacje pokazują ewolucję rockowego słowa, które w coraz bardziej precyzyjny sposób odzwierciedla egzystencję młodych ludzi, ich bunt przeciwko społeczno-politycznej rzeczywistości, wiarę w istnienie pozytywnych wartości, głównie miłości w jej rozmaitych formach i odcieniach. Bohaterami książki, oprócz wymienionych, są: Kora (Maanam), Andrzej Michorzewski (Kobranocka), Rafał Skonieczny (Hotel Kosmos), Jacek Bończyk i Zbigniew Krzywański, Bartosz Waglewski (Kim Nowak), Karol Wróblewski (Mr Gil), Jędrek Dąbrowski (Organizm), Grzegorz Kaźmierczak (Variété), Jarosław Marciszewski (Popsysze), Błażej Król i Tomasz Organek.

    • Autor: Paweł Tański
    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2016
    • Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej
    Dodaj do koszyka
  • Zuzanna Ginczanka. Życie i twórczość

    15.00

    Zuzanna Ginczanka (1917-1944), poetka-legenda warszawskiej cyganerii międzywojennego dwudziestolecia. Sana, Gina, Gwiazda Syjonu, ulubienica Juliana Tuwima, uczestniczka kawiarnianych eskapad w towarzystwie Witolda Gombrowicza. Autorka jednego tomiku poezji O Centaurach. Rozstrzelana w Krakowie, zimą 1944 roku, tuż przed zakończeniem wojny…

    Monografia Zuzanny Ginczanki jest próbą połączenia opowieści o losach tragicznie zmarłej poetki z prezentacją i krytycznym omówieniem jej artystycznych dokonań. Prowokacja metodologiczna, jaką stanowi podtytuł pracy: „Życie i twórczość”, to obrona autorskiej biografii, wynikająca z chęci przywrócenia jej humanistycznego, personalistycznego wymiaru.

    • Autor: Izolda Kiec
    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 1994
    • Wydawnictwo: Obserwator
    Dodaj do koszyka
  • Promocja!

    Jacek Kaczmarski w świecie tekstów

    39.90 35.00

    Wydanie drugie (poprawione i poszerzone).

    Jacek Kaczmarski już na początku artystycznej drogi znalazł podatny grunt dla swych ideowych wyborów w politycznym fermencie przełomu lat 70. i 80. Jako autor Murów i Obławy już w bardzo młodym wieku został obwołany bardem opozycji. Fakt, że wprowadzenie stanu wojennego w 1981 roku zastało go za granicą, przyczynił się do podjęcia decyzji o pozostaniu na emigracji. Powstałe wówczas utwory, zdecydowanie przewyższające poziomem artystycznym dokonania innych twórców czasu stanu wojennego, rozpowszechniane w kraju w formie drugoobiegowych wydawnictw, utrwaliły mit poety jako barda pokolenia. Piosenki Jacka Kaczmarskiego stanowią znakomite połączenie słów i muzyki. Pozwalają w nowym świetle ukazać dawne teksty literackie, dzieła malarskie czy wydarzenia z historii Polski i Europy. Krzysztof Gajda interpretuje i opisuje ten dorobek na wiele sposobów, pokazując rozmaite drogi docierania do sensów. To lektura obowiązkowa dla wszystkich, którym bliska jest piosenka literacka, poetycka, w której liczy się dobrze napisany tekst.

     

    • Autor: Krzysztof Gajda
    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2013
    • Wydawnictwo: Wydawnictwo Poznańskie
    Dodaj do koszyka
  • Promocja!

    Z teorii i praktyki komiksu. Propozycje i obserwacje

    40.00 36.00

    W niemal wszystkich zebranych tu tekstach łatwo dostrzec przymus – może nawet obsesję – porządkowania i definiowania opisywanych przeze mnie zjawisk. W taki właśnie sposób rozumiem teorię komiksu i tak zawsze ją uprawiałem. Mam nadzieję, że zawarte w zebranych tu tekstach próby systemowego ujęcia różnych aspektów problematyki komiksoznawczej okażą się dla ich przyszłych czytelników przydatne czy choćby inspirujące.

    Ze Wstępu

    • Autor: Wojciech Birek
    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2014
    • Wydawnictwo: Centrala
    Dodaj do koszyka
  • Promocja!

    Nowy odbiorca? Przemiany obrazu odbiorcy w wybranych koncepcjach współczesnej kultury

    32.50 28.00

    Książka zawiera krytyczny przegląd teorii kultury współczesnej z perspektywy przemian modelu odbiorcy i odbioru – od klasycznych koncepcji kultury masowej z lat pięćdziesiątych XX wieku po najnowsze prace poświęcone kulturze uczestnictwa. Koncentracja na odbiorcy i jego podmiotowości staje się dla autorki sposobem na pisanie społecznej teorii mediów, powiązanej z kulturową transformacją systemów komunikacji społecznej. Wnikliwej analizie poddaje ona ukryte założenia na temat rozumienia zarówno samej kultury, jak i koncepcji jednostki jako jej uczestnika. Przedstawia również praktyczne wymiary odkrywania odbiorcy przez teorie, a przede wszystkim problem kompetencji medialnych publiczności oraz projektów edukacji medialnej. W centrum zainteresowania sytuuje wnikliwą i zarazem wszechstronną refleksję semiotyczną dotyczącą współczesnych przemian odbiorcy kultury. Mamy tu do czynienia z refleksją o charakterze systemowym, z istoty swej interdyscyplinarną. Jej podstawę metodologiczną stanowi nowocześnie uprawiana socjologia kultury.
    Współczesny i zarazem na wskroś nowoczesny charakter refleksji badawczej, jaką prezentuje autorka, czyni jej książkę tytułem bez precedensu na naszym rynku wydawniczym. Nie mieliśmy dotąd w rodzimej literaturze naukowej podobnego syntetycznego opracowania, które obejmowałoby rozległą całość przemian modelu odbioru i odbiorcy, a jednocześnie przedstawiało bogaty repertuar zagadnień związanych z tą złożoną, niełatwo poddającą się refleksji naukowej tematyką.
    Autorka nie tylko referuje klasyczne koncepcje teoretyczne, lecz również wielokrotnie przywołuje w swoich rozważaniach literaturę nową i najnowszą, powołując się na prace Manuela Castellsa, Lva Manovicha, Andrew Keena, Henry’ego Jenkinsa, Jamesa Gee, Paula Levinsona, Pierre’a Levy’ego, Sonii Livingstone i wielu innych badaczy tej złożonej problematyki.

    • Autor: Anna Kowalska
    • Miejsce wydania: Warszawa
    • Rok wydania: 2014
    • Wydawnictwo: Oficyna Naukowa
    Dodaj do koszyka
  • Promocja!

    Literatura i media. Po 1989 roku

    32.50 28.00

    Profesor dr hab. Maryla Hopfinger bada współczesną kulturę – jej przemiany, właściwości i funkcje. Nowatorska konstrukcja książki odsłania obecną sytuację literatury wobec ekspansji mediów: przeobrażenia literatury drukowanej, rozwój literatury audialnej i elektronicznej; ważne miejsce zajmują paralelne narracje audiowizualne – film autorski, seriale telewizyjne, fabularne gry komputerowe.

    Gromadzona przez lata interdyscyplinarna wiedza autorki, uważna, wnikliwa obserwacja zachodzących na naszych oczach przemian, wyważone sądy, umiejętność jasnego i przejrzystego wykładu myśli wyróżniają tę pozycję. Nie ma dziś na rynku książki o tak szerokich horyzontach, tak mądrze syntetycznej, tak jasno napisanej, tak głęboko zaangażowanej we współczesność i tak aktualnej.

    • Autor: Maryla Hopfinger
    • Miejsce wydania: Warszawa
    • Rok wydania: 2010
    • Wydawnictwo: Oficyna Naukowa
    Dodaj do koszyka
  • Promocja!

    Kamp. Antologia przekładów

    42.00 36.00

    Do lat sześćdziesiątych XX wieku kamp rozwijał się przede wszystkim dzięki subkulturze homoseksualnej, której członkowie wypracowali sobie kod smaku służący tajnemu porozumieniu. Znaki odmienności seksualnej były tu jednak uplątane w wielopoziomową grę, która czyniła z przekazu tożsamościowego tekst zakryty i zarazem jawny – tak bardzo ostentacyjny, że aż niewiarygodny. Więzią, która łączyła sprzeczne poziomy komunikacji i nadawała im spójność, była ironia; specyfika kampu wyrażała się w tym, że ironia wymierzona była zarówno w kulturę heteroseksualną, jak i w subkulturę homoseksualną. Ludycznie odgrywać heteroseksualne aspekty kultury dominującej z pozycji odmieńca i odmiennościowe aspekty kultury podporządkowanej z perspektywy dominującej – to właśnie znaczyło uprawiać kamp. W latach sześćdziesiątych ta dziwna estetyka tożsamości została przechwycona przez kulturę masową, zesterotypizowaną i pozbawioną politycznego ostrza. Kamp uznano za estetykę przesady. W nowym ujęciu, zaproponowanym przez Susan Sontag, kamp okazywał się rozwiązaniem stricte modernistycznego dylematu, który rządził wyborami artystów; od schyłku wieku XIX twórcy stali przed koniecznością wyboru między elitarnością i popularnością, między wartościami sztuki wysokiej i niskiej, między innowacją i konwencjonalnością. Kamp pozwalał mieć jedno i drugie: chwaląc wytwory sztuki niskiej, legitymizował „zły gust” kultury masowej, a zarazem podpowiadał chwyty, które umożliwiały indywidualne przetworzenie masowości. Rozwiązanie dylematu „wysokie – niskie” przybrało więc w przypadku kampu postać – sprzecznego – zdystansowanego zaangażowania w wytwory masowości.

    • Autor: Anna Mizerka (red.), Przemysław Czapliński (red.)
    • Miejsce wydania: Kraków
    • Rok wydania: 2012
    • Wydawnictwo: Universitas
    Dodaj do koszyka
  • Promocja!

    Mody w kulturze i literaturze popularnej

    42.00 36.00

    „Popkultura jest jak moda – wzorem zmiany społecznej, w której pojedyncze formy stają się akceptowane i znajdują powszechne uznanie. Aby analizować te dwa fenomeny, należy przypatrzeć się mechanizmom uzyskiwania ogólnej aprobaty. Literatura i kultura popularna pojawiają się jako proces społecznej selekcji, którego kierunek wynika z ogólnego kierunku »wspólnotowego smaku«. Ów stadny gust jest wyrażany i reprodukowany właśnie w modzie. To podstawowa kategoria estetyczna, która mówi najwięcej o zbiorowych upodobaniach, widocznych żądzach i uśpionych instynktach”.

    • Autor: Danuta Ossowska (red.), Lidia Gąsowska (red.), Sławomir Buryła (red.)
    • Miejsce wydania: Kraków
    • Rok wydania: 2011
    • Wydawnictwo: Universitas
    Dodaj do koszyka