Zeszyty Komiksowe

  • Promocja!

    Zeszyty Komiksowe 31: Komiks brazylijski i portugalski

    15.00

    N O W O Ś Ć !

    Numer poświęcony komiksom z dwóch krajów: Brazylii i Portugalii – a oba kraje mają się czym w komiksie pochwalić. Numer zawiera omówienia tamtejszych rynków komiksowych, obowiązujących tendencji i obszarów tematycznych wartych szczególnej uwagi czytelników, a także analizy zawartych w komiksach przemian społeczno-politycznych zachodzących nie tylko w Portugalii, ale również w jej byłych koloniach, ponadto – przedstawienie okoliczności funkcjonowania i recepcji komiksów portugalskich w Polsce. Całość została uzupełniona komiksami zagranicznych i rodzimych twórców inspirowanymi kulturą obu krajów oraz zestawem recenzji po części wpisujących się w temat przewodni.

     

    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2021
    • Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej / Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu
    Dodaj do koszyka
  • Promocja!

    Zeszyty Komiksowe 30: Folklor w komiksie

    15.00

    Numer poświęcony wszelkim przejawom folkloru w komiksie, z wyszczególnieniem legend miejskich. Jak można przeczytać we wstępie: legendy miejskie to „gatunek wciąż nieujęty jednoznacznie badawczo, niemniej święcący triumfy w kulturze współczesnej, szczególnie tej internetowej. Każdy choć raz słyszał opowieści o kradzieży nerek, pytonie nadwiślańskim lub o czarnej wołdze. Czy jednak ktoś zna opowieść o tajemniczym czeskim kuzynie Spring Heeled Jacka Péráku?”

    Poszukując elementów ludowych, autorzy wzięli na warsztat Kajka i Kokosza Janusza Christy oraz Hildę i albumy KaeReLa, a także rozwój badań o komiksie w polskiej folklorystyce. Są tu ponadto wywiady z Unką Odyą o pracy nad Bromem (najlepszy polski komiks 2019 roku) i źródłach inspiracji, Igorem Górewiczem o jego fascynacji słowiańszczyzną i pracą nad komiksem oraz rozmowa, w której śląscy twórcy komiksowi dyskutują o folklorze ich rejonu. Z tekstów spoza tematu przewodniego czytelnicy otrzymują rozważania Michała Czajkowskiego o komiksie paragrafowym.

    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2020
    • Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej / Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu
    Dodaj do koszyka
  • Promocja!

    Zeszyty Komiksowe 29: Superkobiety

    15.00

    Minęło piętnaście lat od poprzedniego numeru „Zeszytów Komiksowych” ze słowem „kobieta” w tytule. Wiele się przez ten czas zmieniło, nie tylko w świecie komiksów. Kim są superkobiety? Co sprawia, że takowymi się stają i jak to na nie wpływa? Czy bycie super na pewno jest super? I czy superkobiety są wśród nas?

    W numerze można przeczytać teksty zarówno o popularnych heroinach z komiksów superhero, takich jak Batgirl, MS Marvel, She Hulk czy Jessica Jones, jak i o tych mniej znanych (przynajmniej w Polsce), jak Octobriana (to jednocześnie pierwsza okazja, by zapoznać się z przygodami tej bohaterki). Znalazło się także miejsce dla superkobiet z krwi i kości – Moniki Laprus-Wierzejskiej, Grażyny Fołtyn-Kasprzak, Joanny Karpowicz, Edyty Bystroń – które opowiadają o swojej pracy i przekonaniach. Nie zabraknie również kontynuacji tematu z poprzedniego numeru: Artur Wabik wyciąga na światło dzienne jednego z pionierów Artura Bartelsa, Paweł Chmielewski przypomina Stefanię Bańdo, którą sam nazywa „być może pierwszą kobietą tworzącą komiksy prasowe w Polsce”. Do tego tradycyjnie czytelnik znajdzie w numerze krótkie komiksy inspirowane tematem numeru.

    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2020
    • Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej / Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu
    Dodaj do koszyka
  • Promocja!

    Zeszyty Komiksowe 28: Sto lat polskiego komiksu

    15.00

    Polacy uwielbiają rocznice. Weźmy „stulecie polskiego komiksu”. Może to prawda, może nieprawda. Może to był komiks, a może – historyjka obrazkowa. Ale trzeba przyznać, że coś w tym jest. Niniejszy numer przynosi wytłumaczenie, dlaczego obchodzimy okrągłą rocznicę polskiego komiksu, oraz kalendarium ilustrujące przemiany, które zachodziły w rodzimych historyjkach obrazkowych na przestrzeni ostatnich stu lat.

    Analizy, wspomnienia, wywiady, recenzje, a wszystko to tradycyjnie uzupełnione krótkimi komiksami inspirowanymi tematem numeru.

    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2019
    • Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej / Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu
    Dodaj do koszyka
  • Promocja!

    Zeszyty Komiksowe 27: Komiksowe science fiction

    15.00

    Niniejszy numer poświęcony jest różnym zagadnieniom związanym z science fiction – Artur Nowakowski opisuje twórczość zinową lat osiemdziesiątych XX wieku, Paweł Chmielewski przedstawia twórczość s.f. Jerzego Ozgi, a Piotr Klonowski wraca do Ósmej czary, czyli jednego z wczesnych komiksów Prosiaka, Jerzy Szyłak zestawia filmy i komiksy s.f., Dawid Gostyński i Jolanta Kikiewicz swoją uwagę poświęcają komiksom francuskim, Dominika Gracz – japońskiemu tytułowi Alita: Battle Angel, a blok dopełniają wywiady z Danielem Odiją i Joe Haldemanem. Do tego tekst Michała Madeja poświęcony słynnym Fistaszkom oraz artykuł Michała Czajkowskiego o wątkach antybohaterskich w komiksach o Sknerusie McKwaczu. No i oczywiście recenzje nowości komiksowych, a także wiele komiksów i ilustracji.

    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2019
    • Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej / Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu
    Dodaj do koszyka
  • Promocja!

    Zeszyty Komiksowe 26: Religia w komiksie

    15.00

    Religia jest jednym z wielkich tematów, od wieków inspirujących artystyczne działania i podejmowanych przez twórców. Pod tym względem komiks niczym się nie różni od reszty świata sztuki. Ogrom możliwości tematycznych oferowanych przez religię, pomnożony przez różnorodność autorskich postaw i poglądów, daje nieograniczone pole do zagospodarowania, z czego ludzie parający się opowiadaniem historyjek obrazkowych skrzętnie korzystają. Jednocześnie skutecznie utrudniając badaczom prowadzenie kompleksowych, zakrojonych na szeroką skalę badań, a przy tym motywując ich do indywidualnych poszukiwań (w ten sposób otrzymujemy równie wielki zbiór potencjalnych odczytań). Odzwierciedlenie tego stanu rzeczy można odnaleźć w spisie treści niniejszego numeru – począwszy od tekstów zajmujących się oczywistymi, choć niełatwymi do interpretacji (bo piętrzącymi różne pułapki), koligacjami świata, postaci i postępków superbohaterów z uniwersalnymi czy raczej ogólnoświatowymi wierzeniami, poprzez analizy utworów jawnie korzystających (choć każdy na swój sposób) z tematyki religijnej, na artykułach ukazujących żywotność motywów antycznych w kulturze popularnej kończąc. Całość już tradycyjnie dopełniają komiksy, których autorzy postanowili zmierzyć się z religijnym wyzwaniem, oraz varia – japońskie wojaże jednego z czołowych polskich twórców, Przemysława Truścińskiego, przegląd twórczości Marcina Podolca, analiza popularnej internetowej serii Gunshow.

    Ze wstępu

    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2018
    • Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej / Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu
    Dodaj do koszyka
  • Promocja!

    Zeszyty Komiksowe 25: Komiks w Internecie

    15.00

    Jak się okazuje, komiks internetowy (e-komiks, webkomiks) jest zjawiskiem dość problematycznym i niejednoznacznym. Przede wszystkim stanowi ogromne wyzwanie definicyjne, o czym możemy się przekonać, czytając otwierający numer tekst Jerzego Szyłaka. Ale nie tylko nazwa czy ogólna charakterystyka zjawiska, również jego obszerność i rozległość wystawiają badaczy na prawdziwą próbę sił. Jak opisać, skatalogować, zebrać i poznać wszystko, co wciąż w Sieci się pojawia? Jak i przede wszystkim na podstawie czego ustanawiać granice, gdzie, a może raczej kiedy, szukać początku/początków? Dlatego też oprócz prób problematyzacji zjawiska, rozmawiamy. Przede wszystkim z twórcami – o tym dlaczego i w jakich okolicznościach zaczęli publikować w Internecie, czym według nich jest webkomiks i jak wyglądać będzie jego przyszłość. Rozmawiamy z tymi, którzy webkomiks badają, zbierają, publikują. Rozmawiamy także o komiksie papierowym, ponieważ bez niego refleksja nad webkomiksem wydaje się niepełna. Tym bardziej, że tematem numeru jest komiks w Internecie, a nie wyłącznie komiks internetowy, a więc interesuje nas również sytuacja tego tradycyjnego, analogowego komiksu w cyfrowym świecie.

    Ze wstępu

    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2018
    • Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej / Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu
    Dodaj do koszyka
  • Promocja!

    Zeszyty Komiksowe 24: Nowe pokolenie polskich twórców komiksu

    15.00

    W tym numerze postanowiliśmy wstrzymać się z osądami i oddać głos twórcom. Zwróciliśmy się do artystów, których w naszym przekonaniu da się połączyć słowem „pokolenie”, choć każdy z nich reprezentuje inną jego część, korzystając w odmienny od innych sposób z możliwości oferowanych przez obecny rynek. Są tu więc twórcy mainstreamowi bardziej (Podolec i Kucharska) i mniej (Skrobol) aktywni, jest artystka łącząca dwa bieguny rynku – oficjalny i niezależny (Krztoń), są w końcu twórczynie zadomowione w środowiskach niezależnym (Okrasa) i internetowym (Witerscheim). Całość domykają wywiady z Wojciechem Szotem (wydawcą odpowiedzialnym za serię „Nowy komiks polski”) oraz naszymi młodymi współpracownikami (rówieśnikami wypowiadających się w tym numerze artystów), którzy – mamy takie przeczucie – swoją obecnością i zaangażowaniem także zaświadczają o zachodzących zmianach, które jeszcze kilka lat temu były nie do pomyślenia.

    Ze wstępu

    Numer jak zwykle został uzupełniony analizami poświęconymi różnym aspektom sztuki komiksowej niezwiązanymi z tematem przewodnim numeru, a także ilustracjami i komiksami zarówno twórców młodych, jak i tych o uznanym dorobku (jak choćby Krzysztof Gawronkiewicz czy Tomasz Niewiadomski).

    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2017
    • Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej / Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu
    Dodaj do koszyka
  • Promocja!

    Zeszyty Komiksowe 23: Tekst i obraz

    15.00

    Relacje tekstu i obrazu to domena teorii komiksu, budowanej przez długie lata i utrwalanej na przyzwyczajeniach i upodobaniach. Składanej mozolnie z dostępnych elementów, które od czasu do czasu ktoś postanawia poprzestawiać, a nawet zwyczajnie rozsypać. Niniejszy numer należy do takich „łobuzów”: Harry’ego Morgana, który udowadnia, że komiks wcale nie jest taki wyjątkowy, jak nam się dotąd wydawało, i że nie jest mu aż tak daleko do ilustrowanych powieści z XIX wieku; Barta Beaty’ego, postulującego skupienie na komiksowej pulpie (to w końcu najbardziej poczytne seriale komiksowe wypełniają codzienność pomiędzy pojawiającymi się z rzadka arcydziełami), oraz Nicka Sousanisa, autora pierwszej rozprawy naukowej w formie komiksu (dwaj ostatni badacze pojawiają się w analizach Tomasza Żaglewskiego). Do tego wywiad ze Scottem McCloudem i spór o polski przekład Zrozumieć komiks. A także tradycyjnie trochę różności – Adam Rusek odsłania kolejny fragment mało znanej historii polskiego komiksu, Jacek Frąś pisze o podobieństwach komiksu i piosenki, Radosław Pisula przygląda się Wiedźminowi, a Tomasz Żaglewski filmom superbohaterskim.

    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2017
    • Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej / Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu
    Dodaj do koszyka
  • Promocja!

    Zeszyty Komiksowe 22: Komiks – teoria

    15.00

    Polska teoria komiksu, choć rozwija się, pozostaje wciąż daleko za swoimi odpowiednikami w krajach o bardziej zaawansowanych kulturach komiksowych. Dostępność publikacji zagranicznych (w językach oryginalnych) nie zawsze wystarcza do tego, by osoby zainteresowane refleksją komiksoznawczą mogły w sposób świadomy i metodyczny poszerzać swoje zainteresowania. Ogrom prac ukazujących się poza granicami Polski wymaga przybliżania, omawiania i porządkowania. Polska refleksja natomiast wymaga ciągłego konfrontowania z myślą teoretyczną rozwijającą się na świecie. Niniejszy numer ma na celu zaprezentowanie fragmentów ważnych, obcojęzycznych publikacji, poświęconych komiksowi, których tłumaczenia (przygotowane specjalnie na potrzeby tego numeru) pozwolą zapoznać się czytelnikom z ważnymi tekstami porządkującymi teorię na świecie, a jednocześnie wchodzącymi ze sobą w dialog, ukazując różne metody badania komiksu.

    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2016
    • Wydawnictwo: Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, Instytut Kultury Popularnej
    Dodaj do koszyka
  • Promocja!

    Zeszyty Komiksowe 21: Komiks od kuchni

    15.00

    Numer przybliża tajniki powstawania komiksów, zarówno tych w pełni autorskich, przygotowywanych od początku do końca przez jedną osobę, jak i tych będących efektem pracy zespołowej. W niniejszym numerze czytelnik znajdzie zbiór artykułów i wywiadów, z których jasno wynika, jak trudna, ale i satysfakcjonująca jest praca scenarzysty i rysownika, składacza i projektanta fontów, drukarza i wydawcy, a nawet handlarza. Odnajdzie tym sposobem świat, który normalnie jest głęboko ukryty, ale bez którego komiks nie mógłby istnieć.

    Numer, już tradycyjnie, dopełniają fachowe analizy oraz portrety twórców, o których na co dzień nie pamiętamy, a także – bez tego elementu wszakże nie byłoby „Zeszytów Komiksowych” – komiksy, będące odpowiedzią na tytułowe hasło.

    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2016
    • Wydawnictwo: Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, Instytut Kultury Popularnej
    Dodaj do koszyka
  • Promocja!

    Zeszyty Komiksowe 8

    15.00

    Komiks, jako wytwór kultury, istnieje nie tylko sam w sobie, ale jego istnienie ma również wymiar społeczny. W hierarchicznych społeczeństwach ludzkich z konieczności dotyczy go również jeden z najważniejszych aspektów stosunków międzyludzkich: władza.

    Mówiąc o władzy, redakcja „Zeszytów Komiksowych” ma na myśli nie tylko politykę albo państwowy aparat przymusu, ale także inne jej rodzaje, a zatem wszelkie sytuacje, w których jeden człowiek dominuje nad innym. Autorów interesuje zatem również władza duchowa (np. religia), ekonomiczna (np. wyzysk), jednej płci nad drugą (patriarchat), większości nad mniejszościami i tak dalej. Interesują zarówno ingerencje władzy w komiks, jak i sposoby odnoszenia się do niej w historyjkach obrazkowych.

    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2016
    • Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej
    Dodaj do koszyka
  • Promocja!

    Zeszyty Komiksowe 6

    15.00

    Niniejszy numer jest próbą monografii Krzysztofa Gawronkiewicza – twórcy w środowisku komiksowym owianego niemal legendą, ale znanego też szerszej publiczności dzięki takim komiksom, jak: Mikropolis i Achtung Zelig!. Artysty będącego też pierwszym od wielu lat polskim rysownikiem komiksów, któremu udało się na poważnie zadebiutować na Zachodzie. „Zeszyty Komiksowe” przybliżają czytelnikom postać artysty, publikując wywiady z nim i z jego żoną, szczegółową notę biograficzną oraz bibliografię. Dzięki pomocy współautora Burzy zreprodukowano ponad 25 jego nieznanych rysunków, szkiców i fragmentów komiksów. Ten dobór materiałów powinien zadowolić i zagorzałych wielbicieli twórczości Gawronkiewicza, i jego przygodnych czytelników, i całkiem nowych fanów.

    Jak zwykle numer zawiera też teksty na temat bieżącej sytuacji na rynku i recenzje kilku nowości, a także przedstawia dwa ciekawe komiksy zagraniczne: czeski i amerykański.

    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2016
    • Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej
    Dodaj do koszyka
  • Promocja!

    Zeszyty Komiksowe 5

    15.00

    Piąty numer „Zeszytów Komiksowych” przedstawia obraz polskich badań komiksu. Najistotniejszą rolę w numerze odgrywają wywiady (łącznie 33 strony), w których czołowi badacze komiksu w naszym kraju ze szczegółami opowiadają o swojej pracy w tej dziedzinie i na jej styku z rzeczywistością pozanaukową, uzupełnione kilkoma analizami, recenzjami i felietonami. Całość stanowi w miarę kompletny obraz stanu badań komiksu w Polsce. W celu zarysowania szerszego kontekstu oraz w nadziei na to, iż okażą się one inspirujące i przyczynią się do szerszego otwarcia rodzimych badań komiksoznawczych na bogaty ogólnoświatowy dorobek, przedstawiono również trzy panoramiczne spojrzenia na badania komiksu za granicą. Nie zapomniano i o komiksach – tym razem eksperymentujących z formą obrazkowego medium, będących dobrą ilustracją tematu numeru.

    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2016
    • Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej
    Dodaj do koszyka
  • Promocja!

    Zeszyty Komiksowe 20

    15.00

    W najnowszym numerze redaktorzy wspierani przez Tomasza Żaglewskiego skupili się na społeczno-ekonomicznych aspektach funkcjonowania komiksu w Polsce, jego miejscu w świadomości odbiorców oraz jego obecności na polskim rynku. W numerze znaleźć można jak zwykle poważne opracowania, przetykane tekstami o mniejszym zacięciu naukowym, a także dużo wywiadów z ludźmi odpowiedzialnymi za różne obszary przemysłu komiksowego w Polsce – przedstawicielami sklepów komiksowych, galerii sztuki, środowisk: naukowego, publicystycznego i twórczego – uzupełnionych opiniami osób na co dzień patrzących na komiks z boku.

    Do tego ciekawe dodatki (np. Jakuba Jankowskiego część druga artykułu o Sacco, Witold Tkaczyk opowiada o swojej pracy, a Adam Rusek wydobywa z archiwum wywiad z Adamem Kołodziejczykiem – redaktorem magazynu „Relax”) i oczywiście komiksy (chociażby Skutnika, Rzecznika czy duetów Gizicki/Pawlak i Janusz/Niewiadomski).

    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2015
    • Wydawnictwo: Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, Instytut Kultury Popularnej
    Dodaj do koszyka
  • Promocja!

    Zeszyty Komiksowe 19

    15.00

    Numer przynosi dwa bloki tematyczne, kontrastujące ze sobą już na pierwszy rzut oka. Surrealizm – z onirycznością, nieświadomością, psychoanalizą i okultyzmem – znajduje się na przeciwległym biegunie do tego, zajmowanego przez komiksową literaturę faktu, zmagającą się przede wszystkim z przystawalnością formy komiksowej do rzeczywistości, z szukaniem odpowiednich środków wyrazu pozwalających na jak najpełniejsze owej rzeczywistości oddanie. To jednocześnie zderzenie dwóch ważnych tradycji komiksowego patrzenia na świat. Z jednej strony, Max Ernst, Moebius i Grant Morrison, z drugiej – Joe Sacco, twórcy Fotografa i Guy Delisle. Między innymi, oczywiście.

    Całość uzupełniają jak zwykle interesujące wywiady oraz teksty nie związane z tematami przewodnimi, a także naprawdę sporo komiksów, po lekturze których można dojść do wniosku, iż polscy artyści czują się jednak zdecydowanie lepiej w towarzystwie wyobraźni spuszczonej przez surrealizm ze smyczy.

    Ze wstępu

    • Miejsce wydania: Poznań
    • Rok wydania: 2015
    • Wydawnictwo: Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, Instytut Kultury Popularnej
    Dodaj do koszyka