W teatrze piosenki
Autor: Izolda Kiec, Michał Traczyk (red.)
Wydawnictwo: Poznańskie Studia Polonistyczne
Miejsce i rok produkcji: Poznań 2005
Książka napisana przez badaczy kultury popularnej, reprezentujących różne ośrodki akademickie w Polsce. Jest wielogłosem w sprawie najbardziej demokratycznej formy kultury: piosenki, która dotąd nie doczekała się na rodzimym gruncie monograficznego opracowania. Zebrane teksty zostały podzielone na cztery działy:
- W obronie piosenki, obejmujący wypowiedzi skupiające się na fenomenie zjawiska, zmierzające w kierunku definicji i określenia istoty piosenki.
- W świecie idei i ideologii, rozumianych bardzo szeroko, począwszy od wątków społecznych, politycznych i światopoglądowych, aż po problemy sztuki – zarówno „czystej”, jak i zaangażowanej.
- W teatrze inscenizacji, zawierający teksty dotyczące piosenki nie tylko jako tworu przeznaczonego „do słuchania”, ale też „do patrzenia”, czyli omawiające zjawisko teatru piosenki w pełni tej formuły znaczeniu.
- W teatrze słowa, gdzie zamieściliśmy artykuły podkreślające istotę piosenkowego słowa jako istotnego – zarówno społecznego, politycznego i egzystencjalnego, jak i artystycznego – przekazu.
SPIS TREŚCI
Izolda Kiec, Michał Traczyk, Wstęp
W OBRONIE PIOSENKI
Wojciech Józef Burszta, Kultura i muzyka popularna: ujęcie kulturoznawcze
Joanna Maleszyńska, O pocieszeniu jakie daje piosenka
Bogdan Walczak, Piosenka jest dobra na wszystko. (O języku piosenki uwagi wstępne)
Dorota Fox, Jarmark piosenek. Kariera piosenki w kabaretach i rewiach dwudziestolecia międzywojennego
W ŚWIECIE IDEI I IDEOLOGII
Izolda Kiec, Kobiety w teatrze piosenki. Renata Przemyk i Kayah
Daniel Wyszogrodzki, Folk muzyką ostatnich bardów
Mariusz Kraska, Kult groteski. O polityce i politykach w tekstach Kazika Staszewskiego
Mikołaj Jazdon, Piosenka w polskim filmie dokumentalnym lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych
Krzysztof Kozłowski, Beethoven i chuligani. Deszczowa piosenka w Mechanicznej pomarańczy Stanleya Kubricka
Marcin Rychlewski, Autentyzm kontra forma, czyli pierwiastki ludowe i modernistyczne w kulturze rocka
W TEATRZE INSCENIZACJI
Paweł Gogler, Wokół koncertu rockowego
Rafał Szczerbakiewicz, The Way It Was. Sceniczne strategie Elvisa Presleya 1954-1977
Wiesław Godzic, Teledysk, poezja, teatr – przypadek Grzegorzka/Kory
Jacek Nowakowski, O wideoklipach Björk w reżyserii Michela Gondry’ego
Piotr Derlatka, O Królowej Nocy Janusza Radka
Michał Traczyk, W teatrze piosenek. O Zanim będziesz u brzegu Jerzego Satanowskiego
Krzysztof Gajda, Piosenki w teatrze, czyli o Galerii Jacka Kaczmarskiego i Wojciecha Kościelniaka
Roman Dziewoński, Efekt końcowy – kuchnia piosenki kabaretowej
W TEATRZE SŁOWA
Adam Poprawa, Beatlesi Barańczaka
Piotr Śliwiński, W gorszej formie? O piosenkach Marcina Świetlickiego
Barbara Podmiotko, Życie opowiedziane piosenką. Szkic do portretu Barbary, poetki francuskiej piosenki
Zbigniew Kaźmierczyk, Licentia poetica wieszcza z gitarą
Krzysztof Hoffmann, Sens do muzyki. Glosa o melicznej poezji Jacka Kaczmarskiego
Krzysztof Gozdowski, Nie tylko o Kadyszu Aleksandra Galicza