
Zeszyty Komiksowe 39: Bogusław Polch
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
Twórczość Bogusława Polcha wciąż wywołuje u polskich czytelników wiele emocji. Artysta nie żyje od pięciu lat. Pomimo że szczyt jego aktywności przypadł na okres późnego PRL-u i początek transformacji ustrojowej, w dalszym ciągu szeroko dyskutowane są jego wybory twórcze. Polch wdarł się do świadomości masowego odbiorcy jako rysownik przygód kapitana Żbika, noweli Spotkanie i serii Die Götter aus dem All. Swoją pozycję ugruntował Funkym Kovalem, serią zaliczaną do najważniejszych polskich komiksów w historii. Na początku lat dziewięćdziesiątych narysował sześć albumów o przygodach wiedźmina Geralta. Wymuszony przez okoliczności sposób pracy i przygotowania materiałów do druku sprawił, że tej serii nie docenili krytycy. Polch wycofał się z branży i odtąd rysował już prawie wyłącznie dla agencji reklamowych.
Artystyczna klasa Polcha sprawia, że możemy postawić go w jednym szeregu z najwybitniejszymi europejskimi twórcami komiksów jego pokolenia. Niestety przez prawie całą karierę Polch zmagał się z problemami, jakich nie doświadczali autorzy pracujący po drugiej stronie żelaznej kurtyny. Gdyby nie słabość naszego rynku wydawniczego, jego dorobek twórczy byłby jeszcze większy.
Oddajemy w Państwa ręce numer, w którym kontynuujemy wątki podjęte w katalogu Retrospektywy rozpoczętej w jeleniogórskim BWA w grudniu 2022 roku. Tym razem głos zabierze również sam Bogusław Polch za sprawą transkrypcji rozmowy, którą przeprowadziłem z nim dziesięć lat temu.
Kończymy krótkim uzupełnieniem tematu poprzedniego numeru (Wojna) oraz cyklami rozgoszczonymi już na naszych łamach: przeglądem polskich komiksów niezależnych i recenzjami.
Piotr Machłajewski & redakcja