Wydawnictwo

Zeszyty Komiksowe 23: Tekst i obraz

Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej / Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu
Miejsce i rok wydania: Poznań 2017
Okładka: Karol Kalinowski
ISSN: 1733-3008
Strony: 122
Format: 250 x 240 mm
Oprawa: miękka

Patronat medialny:

          

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

mkidn_01_2cmyk   nprc_malinowy

 

Relacje tekstu i obrazu to domena teorii komiksu, budowanej przez długie lata i utrwalanej na przyzwyczajeniach i upodobaniach. Składanej mozolnie z dostępnych elementów, które od czasu do czasu ktoś postanawia poprzestawiać, a nawet zwyczajnie rozsypać. Niniejszy numer należy do takich „łobuzów”: Harry’ego Morgana, który udowadnia, że komiks wcale nie jest taki wyjątkowy, jak nam się dotąd wydawało, i że nie jest mu aż tak daleko do ilustrowanych powieści z XIX wieku; Barta Beaty’ego, postulującego skupienie na komiksowej pulpie (to w końcu najbardziej poczytne seriale komiksowe wypełniają codzienność pomiędzy pojawiającymi się z rzadka arcydziełami), oraz Nicka Sousanisa, autora pierwszej rozprawy naukowej w formie komiksu (dwaj ostatni badacze pojawiają się w analizach Tomasza Żaglewskiego). Do tego wywiad ze Scottem McCloudem i spór o polski przekład Zrozumieć komiks. A także tradycyjnie trochę różności – Adam Rusek odsłania kolejny fragment mało znanej historii polskiego komiksu, Jacek Frąś pisze o podobieństwach komiksu i piosenki, Radosław Pisula przygląda się Wiedźminowi, a Tomasz Żaglewski filmom superbohaterskim.

Więcej

Zamów

Nowe słowa w piosence. Źródła. Rozlewiska

Autor: Magdalena Budzyńska-Łazarewicz, Krzysztof Gajda (red.)
Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej
Miejsce i rok wydania: Poznań 2017
ISBN: 978-83-94598-0-8
Strony: 249
Format: A5
Oprawa: miękka

Nowe słowa w piosence. Źródła. Rozlewiska pod redakcją Magdaleny Budzyńskiej-Łazarewicz i Krzysztofa Gajdy to monografia poświęcona refleksji nad rolą i formą tekstów piosenek w ostatnich dziesięcioleciach. Tytuły poszczególnych części książki pochodzą z pieśni Źródło Jacka Kaczmarskiego i mają przede wszystkim charakter metaforyczny. Opisują jednak merytoryczny podział tekstów, powiązanych wspólnymi wątkami, czasem chronologią, tematyką lub celem badawczym. I tak część I (Ściany wąwozu) wiąże artykuły, mówiące o metodologii i historii badań tekstów w piosenkach, w części II (Tej rzeki historia) znalazły się teksty na różny sposób odnoszące się do problematyki pieśni bardowskiej, część III (Cienie drzew, ślady głazów) to spojrzenie na szczególne przypadki z historii polskiej piosenki. Część IV (Nurt po piachu się wije) uwzględnia spojrzenia badawcze odnoszone do nowszych zjawisk w polskiej twórczości słowno-muzycznej, zamyka zaś tom część V (Rozlewiska), poświęcona kontekstom, które pozostają w silnym związku z tematyką piosenki.

Ze wstępu

Przeczytaj fragment: Traczyk – Komiksowa re- de-konstrukcja piosenki

 

Zamów

„Etyczny utylitarysta”. Edmund Rygier w Teatrze Polskim w Poznaniu (1896-1908)

Autor: Alicja Przybyszewska
Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej
Miejsce i rok wydania: Poznań 2016
Okładka: Wiktor Napierała
ISBN: 978-83-939707-8-0
Strony: 520
Format: B5
Oprawa: twarda

Książka dofinansowana przez Urząd Miasta Poznania.

Partnerami wydania są: Narodowe Archiwum Cyfrowe, Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu i Biblioteka Raczyńskich

 

Tematem książki „Etyczny utylitarysta”. Edmund Rygier w Teatrze Polskim w Poznaniu (1896-1908) jest historia sceny poznańskiej obejmująca dwunastolecie kierownictwa Edmunda Rygiera, przybyłego z Krakowa artysty dramatycznego. Teatr w Poznaniu zaczął wówczas funkcjonować jako przedsiębiorstwo i instytucja artystyczna, wyraźnie ujawniła się (do dziś aktualna) zależność: oblicze artystyczne teatru kształtuje się w zależności od sytuacji ekonomicznej całego przedsiębiorstwa. Analiza działań Rygiera umożliwia zrozumienie tego mechanizmu i w tym sensie proponowana książka może stać się lekturą obowiązkową nie tylko dla badaczy teatru oraz miłośników historii Poznania, ale również dla dzisiejszych dyrektorów i animatorów teatralnych.

Wielkopolskie Mikrohistorie – tom 2

 

Zamów

Nowe sytuacje polskiego rocka. Teksty – głosy – interpretacje

Autor: Paweł Tański
Miejsce i rok wydania: Poznań 2016
Okładka: Wiktor Napierała
ISBN: 978-83-939707-7-3
Strony: 182
Format: A5
Oprawa: miękka

Zbiór studiów Nowe sytuacje polskiego rocka. Teksty – głosy – interpretacje poświęcony jest rockowym tekstom pisanym i śpiewanym przez rodzimych wykonawców, począwszy od lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku aż do dzisiaj. Punktem wyjścia autorskiej refleksji jest nowa sytuacja języka i sposobów komunikacji w czasie ustrojowych przemian. Języka odkłamywanego, konstruowanego i przyswajanego od początku, to jest od nazywania świata, tworzenia słów oraz łączenia ich w najprostsze zdania za sprawą muzycznych rockowych fraz i pełnych ekspresji głosów. Rola prekursorów nowych sytuacji polskiego rocka – tekstu i głosu – przypisana zostaje: Grzegorzowi Ciechowskiemu (Republika), Pawłowi Kukizowi (Aya RL), Lechowi Janerce (Klaus Mitffoch) i Tomaszowi Adamskiemu (Siekiera). Kolejne eseje i interpretacje pokazują ewolucję rockowego słowa, które w coraz bardziej precyzyjny sposób odzwierciedla egzystencję młodych ludzi, ich bunt przeciwko społeczno-politycznej rzeczywistości, wiarę w istnienie pozytywnych wartości, głównie miłości w jej rozmaitych formach i odcieniach. Bohaterami książki, oprócz wymienionych, są: Kora (Maanam), Andrzej Michorzewski (Kobranocka), Rafał Skonieczny (Hotel Kosmos), Jacek Bończyk i Zbigniew Krzywański, Bartosz Waglewski (Kim Nowak), Karol Wróblewski (Mr Gil), Jędrek Dąbrowski (Organizm), Grzegorz Kaźmierczak (Variété), Jarosław Marciszewski (Popsysze), Błażej Król i Tomasz Organek.

Przeczytaj fragment: Stachura Organka

 

Zamów

Coś więcej, czegoś mniej. Poszukiwania formuły powieści graficznej w komiksie 1832-2015

Autor: Jerzy Szyłak
Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej
Miejsce i rok wydania: Poznań 2016
Okładka: Wiktor Napierała
ISBN: 978-83-939707-4-2
Strony: 588
Format: B5
Oprawa: twarda

Patronat medialny:

           

Książka dofinansowana przez Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego.

Odkąd Will Eisner użył terminu „powieść graficzna”, jawi się on niemalże jako komiksowy święty Graal – stanowiąc cel poszukiwań zarówno twórców, jak i badaczy opowieści obrazkowych. Nie każdy komiks jednak jest lub miał być powieścią graficzną. Chodzi tu i o artystyczną świadomość, i o cechy formalne. A bardzo często czegoś utworom brakuje bądź cechuje je jakiś nadmiar, w obu przypadkach uniemożliwiając, mimo pozorów łatwości, przyporządkowanie do najważniejszej (a przynajmniej za taką uchodzącej) kategorii. Co nie oznacza, że komiksy, których powieściami graficznymi nie da się nazwać, tracą swoją wartość. I o tym jest ta książka.

Zamów

Wprowadzenie do kognitywnej poetyki komiksu

Autor: Paweł Gąsowski
Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej
Miejsce i rok wydania: Poznań 2016
Okładka: Łukasz Żukowski
ISBN: 978-83-939707-6-6
Strony: 300
Format: A5
Oprawa: miękka

Patronat medialny:

        

Wprowadzenie do kognitywnej poetyki komiksu jest pierwszą na polskim gruncie próbą omówienia sposobów profesjonalnego badania elementów kompozycyjnych komiksu z perspektywy kognitywistyki, czyli nauki, którą interesują procesy poznawcze, emocje i potencjał ludzkiego mózgu mierzącego się z ogromem docierających doń informacji.

Paweł Gąsowski, literaturoznawca, doktor nauk humanistycznych, badacz i znawca komiksu, ale i prawdziwy fan tej formy popkultury, za cel postawił sobie odpowiedź na pytanie, jakie mechanizmy decydują o tym, że lektura komiksu jest fascynującym procesem i doświadczeniem multimodalnym.

Nakład wyczerpany

Komiks. Wokół warstwy wizualnej

Autor: Justyna Czaja, Michał Traczyk (red.)
Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej / Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu
Miejsce i rok wydania: Poznań 2016
Okładka: Wiktor Napierała
ISBN: 978-83-939707-5-9
Strony: 218
Format: A5
Oprawa: miękka

Patronat medialny:

          

Książka jest I tomem serii „Wykłady Poznańskiej Dyskusyjnej Akademii Komiksu” pod red. Michała Traczyka i Rafała Wójcika.

Trudno sobie wyobrazić pisanie o komiksie bez dostrzeżenia w jakimś, choćby nikłym stopniu także najważniejszej, bo najbardziej widocznej komiksowej warstwy – ułożonych sekwencyjnie obrazków z ich bogactwem, różnorodnością przedstawień i całą gamą niuansów odsłaniających się stopniowo, wprost proporcjonalnie do lekturowych doświadczeń czytelników.

Przed autorami został postawiony problem (bardzo ogólnie zarysowany) do pokonania – zmierzyć się z opisem, analizą, interpretacją skupioną na rysunku, na jego roli w kształtowaniu komiksowego przekazu. Chcieliśmy sprawdzić, w jaki sposób podejdą do tej kwestii przedstawiciele różnych środowisk naukowych, różnych dyscyplin, cechujący się często bardzo odmiennymi czytelniczymi upodobaniami. I w końcu – zmuszeni do podjęcia próby pokonania (rzeczywistych? urojonych?) ograniczeń, zwłaszcza tych wynikających z wykształcenia (studiowanie różnych kierunków to nie tylko inne przedmioty, lektury, metodologie, ale przede wszystkim odmienne sposoby myślenia, patrzenia na otaczającą rzeczywistość, w tym także na kulturę i sztukę).

Więcej

Nakład wyczerpany

Zeszyty Komiksowe 22: Komiks – teoria

Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej / Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu
Miejsce i rok wydania: Poznań 2016
Okładka: Karolina Sroka
ISSN: 1733-3008
Strony: 120
Format: 250 x 240 mm
Oprawa: miękka

Patronat medialny:

          

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

mkidn_01_2cmyk   nprc_malinowy


Polska teoria komiksu, choć rozwija się, pozostaje wciąż daleko za swoimi odpowiednikami w krajach o bardziej zaawansowanych kulturach komiksowych. Dostępność publikacji zagranicznych (w językach oryginalnych) nie zawsze wystarcza do tego, by osoby zainteresowane refleksją komiksoznawczą mogły w sposób świadomy i metodyczny poszerzać swoje zainteresowania. Ogrom prac ukazujących się poza granicami Polski wymaga przybliżania, omawiania i porządkowania. Polska refleksja natomiast wymaga ciągłego konfrontowania z myślą teoretyczną rozwijającą się na świecie. Niniejszy numer ma na celu zaprezentowanie fragmentów ważnych, obcojęzycznych publikacji, poświęconych komiksowi, których tłumaczenia (przygotowane specjalnie na potrzeby tego numeru) pozwolą zapoznać się czytelnikom z ważnymi tekstami porządkującymi teorię na świecie, a jednocześnie wchodzącymi ze sobą w dialog, ukazując różne metody badania komiksu.

Więcej

Zamów

Zeszyty Komiksowe 21: Komiks od kuchni

Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej / Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu
Miejsce i rok wydania: Poznań 2016
Okładka: Rafał Szłapa
ISSN: 1733-3008
Strony: 142
Format: 250 x 240 mm
Oprawa: miękka

Patronat medialny:

     logo_afera_25lat_transparent_72dpi

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

mkidn_01_2cmyk   nprc_malinowy


Numer przybliża tajniki powstawania komiksów, zarówno tych w pełni autorskich, przygotowywanych od początku do końca przez jedną osobę, jak i tych będących efektem pracy zespołowej. W niniejszym numerze czytelnik znajdzie zbiór artykułów i wywiadów, z których jasno wynika, jak trudna, ale i satysfakcjonująca jest praca scenarzysty i rysownika, składacza i projektanta fontów, drukarza i wydawcy, a nawet handlarza. Odnajdzie tym sposobem świat, który normalnie jest głęboko ukryty, ale bez którego komiks nie mógłby istnieć.

Numer, już tradycyjnie, dopełniają fachowe analizy oraz portrety twórców, o których na co dzień nie pamiętamy, a także – bez tego elementu wszakże nie byłoby „Zeszytów Komiksowych” – komiksy, będące odpowiedzią na tytułowe hasło.

Więcej

Zamów

Zeszyty Komiksowe 9: Janusz Christa 1934-2008

Wydawnictwo: Instytut Kultury Popularnej
Miejsce i rok wydania: Poznań 2016
Okładka: Janusz Christa
ISSN: 1733-3008
Strony: 174
Format: A4
Oprawa: miękka

Wydanie drugie.

Ten numer jest hołdem dla Janusza Christy. Twórca zmarł niespodziewanie, zostawiając po sobie pustkę i uświadamiając czytelnikom, że dobiegła kresu pewna epoka. Bezpowrotnie. W numerze archiwalne wywiady z artystą, artykuły poświęcone twórczości autora Kajki i Kokosza oraz liczne wspomnienia – rodziny, przyjaciół, współpracowników i fanów, uzupełnione zarówno rysunkami Janusza Christy, jak i pracami inspirowanymi jego komiksami.

Więcej

Nakład wyczerpany